Organisatie-ontwikkeling in vervolg op de vorming van gecentraliseerde publieksdienstverlening
Een gemeente van circa 25.000 inwoners had zelf al veel veranderd aan de externe dienstverlening. Voor ouderen werden bijvoorbeeld aanvragen voor zorgvoorzieningen tijdens huisbezoeken digitaal afgehandeld. Verdere vernieuwingen in de dienstverlening vereisten echter dat de werkorganisatie in brede zin werd gewijzigd.
Ons bureau heeft in dit kader geadviseerd over de organisatorische uitgangspunten. Later hebben wij een nieuw organisatie-ontwerp geïntroduceerd. Nadat dit uitvoerig met de medewerkers was besproken is het ontwerp uitgewerkt tot op het niveau van specifieke functies alsmede een procedure voor de effectuering van de organisatieveranderingen.
Kenmerkend was dat de gemeentelijke organisatie zelf reeds verandering in gang had gezet voor de dienstverleningsoriëntatie. Andere heroriëntaties voor de ontwikkel- en uitvoeringstaken bleven aanvankelijk wat op de achtergrond maar hebben wij met onze adviezen in een juiste balans weten te brengen in samenhang met de dienstverlening.