Impasse in de voortgang van het functioneren van een P&O afdeling
Een grote afdeling voor P&O van een ministerie kampte met moeilijkheden in de bepaling van de prioriteitstelling van het beleidswerk. Sommige medewerkers verklaarden dit uit het gebrek aan sturend vermogen van het afdelingshoofd. Anderen waren van mening dat een ieder vanuit een persoonlijk belang louter de eigen vakmatige interesses volgde. Weer anderen vonden de onderlinge taakverdeling binnen de afdeling niet duidelijk en vonden bovendien dat de afdeling P&O zich binnen het ministerie niet goed profileerde. Aan ons bureau werd gevraagd hierover te adviseren en verbetersuggesties te doen.
Na een kennismaking met de afdeling werden door de adviseurs van ons bureau interviews gehouden met alle medewerkers. Tevens werden de functie-omschrijvingen vergeleken met de individuele werkopdrachten en taakstellingen van de afdeling. Ook werden daarbij de project- en afdelingswerkplanningen betrokken. Na vooral vele indringende vraaggesprekken met het afdelingshoofd (waarin vele suggesties werden gedaan ter vervolmaking van een eigen stijl van leiding geven) werden de individuele capaciteiten van alle medewerkers in relatie gebracht met de huidige en toekomstige taakopdrachten aan deze stafafdeling.
Al beschouwend en analyserend kwam onze adviseur in nauw overleg met het afdelingshoofd tot een taakherschikking, andere verantwoordelijkheidstoebedeling en een bijstelling van de logische clustering van de afdelingstaken in verscheidene eenheden. Afgezien van de persoonlijke functioneringsgesprekken door het betrokken afdelingshoofd met enkele medewerkers, waarvoor dit dringend nodig was, werden de nieuwe plannen gepresenteerd en besproken in een tweetal afdelingsbijeenkomsten. Na enige bijstelling en nuancering van de plannen zijn al deze veranderingen door het hoofd en medewerkers van deze P&O afdeling zelf ter hand genomen.
Doorlooptijd in totaal zes weken.