Organisatorische vernieuwingen voor de informatieve diensten
Een gemeente van 80.000 stelde zich de ambitie om een nieuw organisatorisch concept te ontwikkelen voor de informatieve diensten. Hiervoor werden organisatie-onderdelen samengevoegd voor de financiële administratie, belastingen, documentaire informatieverzorging én de geografische informatievoorziening.
Ons bureau is gevraagd te adviseren over de concretisering van het streefbeeld voor de nieuwe organisatie, waarbij de onderlinge versterking van de verschillende vakdisciplines sterk naar voren komt. Voorts begeleidden wij het proces om de organisatie daadwerkelijk anders in te richten en te laten functioneren conform het streefbeeld.
Met gebruikmaking van informatietechnologische concepten bleek het mogelijk samenhang in gegevens en informatie aan te brengen met een verrassende meerwaarde voor de interne gemeentelijke afnemers van deze informatie. Dit leidde er toe dat werkzaamheden meer in samenhang en doelmatig konden worden uitgevoerd. Ook ontstonden onvermoede inzichten in het verloop van processen door de combinatie van verschillende gegevens. Dit gaf voeding aan de beleidsontwikkeling op velerlei terreinen.
Om de potentiële winst in de informatieve diensten te verzilveren werd met onze advisering ook de wisselwerking tussen de leverancier en afnemers van de informatie herijkt. Het ging er om ook hier vraaggericht te werken, waarbij ook een latente behoefte aan informatie werd aangeboord en beantwoord.