Inhoudelijke en procesmatige ondersteuning vertrouwenscommissies
De meeste gemeenten in Nederland maken bij het opstellen van de profielschets voor de nieuwe burgemeester gebruik van de brochure 'Bestuurscompetenties burgemeesters. Handreiking voor een objectief en transparant benoemingsproces' van het Ministerie van BZK. Ruime aandacht wordt hierin besteed aan gewenste bestuursstijlen en bestuursvaardigheden van de toekomstige burgemeester. Voor vertrouwenscommissies is het zaak om tijdens de gesprekken met kandidaten de belangrijkste stijlen en vaardigheden concreter te maken aan de hand van toepassingsgerichte vragen over realistische casuïstiek. Zodoende wordt duidelijk of een kandidaat metterdaad over de gewenste competenties voor een succesvolle ambtsvervulling in uw gemeente beschikt.
Ons bureau heeft de sollicitatiegesprekken voor diverse vertrouwenscommissies zowel inhoudelijk als procesmatig voorbereid. Inhoudelijk wordt op de lokale situatie toegesneden casuïstiek ontwikkeld volgens een vast stramien (bestaande uit onder meer een situatieschets, een hoofdvraag plus aanvullende vragen en een alternatief scenario). Hierbij wordt gebruik gemaakt van ons omvangrijke databestand van uitwerkingsopdrachten die zijn toegespitst op de relaties tussen alle gemeentelijke partijen. Procesmatig worden een werkwijze en een taakverdeling voor de vertrouwenscommissie opgesteld zodat de gesprekken optimaal zijn gestructureerd. Bovendien worden concrete scoringslijsten ontwikkeld voor de uniforme beoordeling van de kandidaten op persoonlijkheidsaspecten en bestuursvaardigheden.