Crisisinterventie voor gemeentebestuur
Als 'huisadviseur' was een organisatie-adviseur van ons bureau in het verleden betrokken geweest bij de herstructurering van het ambtelijk apparaat, bij het efficiency-onderzoek van de dienst Gemeentewerken en bij de training over personeelsbeoordelingsgesprekken. Er was dus sprake van een voortdurende vertrouwensrelatie tussen adviseur en opdrachtgever. Op een gegeven moment, enkele jaren later, werd deze adviseur gevraagd te interveniëren bij een conflict tussen ambtenaren, raadsleden en College van B&W. Wat was nu het geval?
Door een incident met een bemoeizuchtig raadslid in de buitendienst liep de druppel van de bekende emmer over en er ontstond een heftig conflict tussen ambtenaren enerzijds en een raadsfractie anderzijds. Op het kookpunt van het conflict kozen College van B&W en de gemeentesecretaris de kant van de ambtenaren en dreven daarmee de gemeenteraad in een hoek. De gezamenlijke fractievoorzitters gaven onze adviseur de opdracht dit conflict op te lossen.
De crisisinterventie stond onder enorme (tijds)druk omdat enkele fracties hadden gedreigd de (averechtse) bemoeienis van de voorzitter van de gemeenteraad bij de Commissaris der Koningin (CdK) aanhangig te maken. Tevens had de pers lucht gekregen van bestuurlijke problemen.
Door aan de ene kant het ontstaan van het conflict feitelijk te onderzoeken en aan de andere kant de dieperliggende oorzaken tegelijkertijd bespreekbaar te stellen forceerde onze adviseur een oplossing. Door tussen de conflictpartijen 'heen-en-weer-te-pendelen' werden de voorwaarden, waaronder het conflict kon worden opgelost, op elkaar afgestemd.
In een afsluitende bespreking met de voltallige gemeenteraad werden factfinding, analysepunten en voorwaarden voor de oplossing gepresenteerd en indringend besproken. Alle partijen gingen uiteindelijk akkoord. Niemand meldde zich bij de kabinetschef van de CdK.
Doorlooptijd: drie weken.