De interne dienstverlening vergt een verdergaande professionalisering
Interne dienstverlening speelt een belangrijke rol bij de realisering van de maatschappelijke taakstelling van overheidsorganisaties. De ondersteunende taken zijn dienstbaar aan de externe dienstverlening en hebben dus ook indirect invloed op de waardering door burgers, bedrijven en instellingen. Interne dienstverlening wordt hierbij in brede zin opgevat, namelijk de taken op het gebied van facilitaire dienstverlening, personeel en organisatie, inkoop, informatisering en automatisering, juridische zaken, financiën en dergelijke.
Ook voor deze taken bestaat binnen veel organisaties de behoefte een omslag te maken van een aanbodgericht - naar een vraaggerichte dienstverlening. Voor de externe dienstverlening is dit inmiddels een vanzelfsprekende ambitie. Het ligt voor de hand dat deze lijn zich voortzet in de wijze waarop de interne dienstverlening wordt geleverd en georganiseerd. Het streven is dan om een transparante en goed beheersbare organisatie te creëren waarbij de kwaliteit van interne dienstverlening optimaal is. Om dit te bewerkstelligen kan worden besloten tot de invoering van een vraaggerichte werkwijze al dan niet gekoppeld aan de bundeling van de ondersteunende taken in één eenheid. Qua dienstverlening is sprake van vergelijkbare werkprocessen, waarbij ondersteuning aan de lijnorganisatie wordt verleend. Vraaggericht werken betekent ook dat vragen, wensen en verzoeken van interne afnemers in hoge mate bepalen op welke wijze de dienstverlening wordt ingericht.
De ontwikkeling en implementatie van een verdergaande professionele interne dienstverlening gaat gepaard met diverse vraagstukken. Welk ambitieniveau streven we na? Welke diensten komen in aanmerking? Welk kwaliteitsniveau wordt van toepassing? Wat is de omvang van benodigde personele formatie? Wel of geen frontoffice? Hoe richten we een frontoffice in en wat is het afhandelniveau van dienstverlening? Welke eisen moeten we stellen aan het kennis- en vaardigheidsniveau van de medewerkers in een frontoffice?
Nieuwsgierig naar onze dienstverlening op dit vlak en wilt u meer informatie? Neem dan contact op met ons bureausecretariaat. Op verzoek sturen wij u graag de brochure 'Verdergaande professionalisering van een vraaggerichte interne dienstverlening: een praktische aan aanpak' toe.